DE EPSON REIS

Video afspelen
DE EPSON REIS

Epson kwam voort uit de pracht van de natuur langs de oevers van het Suwa-meer.

Onze connectie met dit ecosysteem inspireert ons bedrijf.
Technologieën die de ontwikkeling van innovatieve nieuwe producten stimuleren, moeten bijdragen aan een gezond milieu.
De unieke, efficiënte, compacte en precisietechnologieën van Epson vertegenwoordigen deze filosofie. Het zit in ons DNA.
Onze geschiedenis van creativiteit en uitdagingen kwam voort uit de assemblage van horlogecomponenten, wat leidde tot de ontwikkeling van technologieën die verantwoordelijk zijn voor diverse baanbrekende producten.

Van printers en projectoren tot robots en wearables: onze technologieën verbeteren het leven over de hele wereld.
In 2022 vieren we bij Epson ons 80-jarig jubileum. We beloven de samenleving en onze planeet van dienst te blijven zijn en een duurzame toekomst te creëren die het leven van mensen verrijkt.

Yasunori Ogawa

President van Seiko Epson Corporation

Bericht

Seiko Epson Corporation viert in 2022 zijn 80-jarig jubileum. We willen onze vele klanten en belanghebbenden oprecht bedanken voor hun steun.

Epson, gevestigd in de buurt van de oever van het Suwa-meer, begon zijn reis als fabrikant van horlogeonderdelen. De oprichter van het bedrijf beloofde het Suwa-meer nooit te vervuilen en we komen die belofte tot op de dag van vandaag na.

Creativiteit staat bij Epson hoog in het vaandel en we hebben onszelf altijd uitgedaagd om producten en diensten te leveren die de verwachtingen van onze klanten over de hele wereld overtreffen. We doen dit door te putten uit de efficiënte, compacte en precisietechnologieën die we sinds de oprichting van het bedrijf in 1942 hebben ontwikkeld en verfijnd.

In maart 2021 hebben we onze bedrijfsvisie, Epson 25, geüpdatet en we werken nu onder Epson 25 Renewed, dat ons ambitieuze doel definieert als “duurzaamheid bereiken en gemeenschappen verrijken”. In het verleden hadden we als doel om onze geavanceerde technologieën te gebruiken om innovatieve producten te creëren. Vanaf nu streven we er ook naar om onze technologieën te gebruiken om maatschappelijke problemen op te lossen, waarbij we ons vooral richten op de wereldwijde milieuproblematiek.

Ik geloof dat het ons doel als bedrijf is om bij te dragen aan een betere samenleving en aan het geluk van onze werknemers. Ik geloof ook dat deze twee zaken niet los van elkaar kunnen worden gezien. De zorg voor onze medewerkers en het bijdragen aan een betere samenleving zal intern vertrouwen en trots genereren, wat onze maatschappelijk inzet alleen maar zal versterken.

We blijven samenwerken met onze vele belanghebbenden om maatschappelijke problemen op te lossen, duurzaamheid te realiseren en de kwaliteit van leven over de hele wereld te verbeteren.

Hoofdstuk 1

Suwa, waar het allemaal begon. Lessen uit de natuur.

Iedereen heeft een thuishaven.
Dat geldt ook voor ons.
Suwa in het hart van Japan.
Ons verhaal begon in een oud magazijn voor miso
vanuit de visie van Hisao Yamazaki en zijn negen medewerkers.
We groeiden hier op omgeven door het Suwa-meer
en de hooglanden van het Yatsugatake-gebergte.
Dit land inspireert ons tot op de dag van vandaag.

Suwa heeft ons veel geleerd.
Een manier om in harmonie met de natuur te leven
die we al generaties lang doorgeven.
De bewoners leven en gedijen
in deze barre omgeving
met een oog op de barsten van de Omiwatari-stuwwal
op het ijzige oppervlak van het Suwa-meer.
Hier dringt de winterkou overal door,
een hardheid die onze voorouders begrepen.
Maar in plaats van te vertrekken, leefden ze op het land,
met respect voor de aarde, de natuur en Suwa,
en in harmonie met het meer en de bergen.

Deze manier van leven was destijds vanzelfsprekend voor hen en dat is het vandaag ook voor ons.
Dit is de geest van ons vakmanschap en de inspiratie voor onze kwaliteit.

Artikel

Het begin: De oevers van het Suwa-meer, prefectuur Nagano.
Producten gemaakt in harmonie met de natuur

Acht decennia geleden begon Epson aan zijn reis met de assemblage van horlogeonderdelen.

De prefectuur Nagano in Japan kan bogen op een weelderige flora, de majestueuze pieken van de Japanse Alpen en diverse wilde dieren. Hier lanceerde Daiwa Kogyo, de voorloper van Epson, op 18 mei 1942 zijn bedrijf, vanaf de oever van het Suwa-meer, het grootste meer van Nagano.

De bewoners van het gebied hebben lang de natuurlijke omgeving van het meer vereerd. Ze woonden in dorpen en op bergen met dankbaarheid voor de overvloed die het land hen schonk. Het Suwa-meer omvat de schoonheid en intensiteit van de natuur en de onschendbaarheid van het milieu. Een omgeving die de mensen van Suwa lang heeft onderhouden. Meer dan 2000 jaar geleden, in de Jomon-periode, bevisten de bewoners de wateren van Suwa en hakten ze het ijs uit om het over het meer te transporteren. Jarenlang stond het Suwa-meer centraal in het dagelijkse overleven.

Koude, strenge winters belemmerden de landbouw, dus de inwoners van Suwa vertrouwden op jacht en bergvoedsel voor hun levensonderhoud, en leerden in harmonie met het land te leven. Een hechte relatie die vandaag de dag standhoudt. De inwoners van Suwa waren pioniers die het milieu respecteerden.

Vandaag de dag heeft Epson wereldwijd ongeveer 77 000 mensen in dienst en de mondiale bedrijfsomzet bedraagt meer dan 1 biljoen yen. Het bedrijf begon zijn reis echter met de assemblage van horlogeonderdelen in een oud, omgebouwd magazijn voor miso.

Het schone water en de frisse lucht creëerden de perfecte omgeving voor de productie van precisie-instrumenten.

Maar de regio was nooit kapitaalkrachtig en Hisao Yamazaki, de oprichter van het bedrijf, zag potentieel op de plek waar de ruwe zijde-industrie ooit tot bloei kwam. Hij stelde zich een nieuwe industrie voor die de vitaliteit van het gebied en het leven van de lokale bevolking in ere zou herstellen. Yamazaki keerde terug naar Suwa om het familiebedrijf over te nemen.

Samen met de burgemeester en andere vooraanstaande bedrijfsleiders benaderde Yamazaki de algemeen directeur van Daini Seikosha (nu Seiko Instruments), Shoji Hattori, met het idee om meer precisie-instrumenten te ontwikkelen.

De groep geloofde dat het klimaat van Suwa vergelijkbaar was met dat van Zwitserland, met een lage zomervochtigheid. Het zou dus een perfecte omgeving zijn voor een precisie-industrie. Ze geloofden dat Suwa de potentie had om het Zwitserland van het Oosten te zijn en ze begonnen met de assemblage van klokken. Het bedrijf had slechts negen werknemers.

De visie van Hisao Yamazaki is vandaag de dag nog steeds springlevend.

Yamazaki’s passie voor de totstandbrenging van een Japanse horloge-industrie bracht hem er eind jaren veertig toe om onderdelen te gaan verzamelen. Als hij bepaalde onderdelen niet had, maakte hij ze. Op 21 januari 1946 beschikte hij over genoeg onderdelen om vier uurwerken in elkaar te zetten. Hij voltooide ze de volgende dag na de hele nacht te hebben doorgewerkt.

Slechts twee van de vier horloges deden het, maar dit zou de weg vrijmaken voor het ethos van experimentatie dat nog steeds voortleeft bij Epson.

Yamazaki verwoordde zijn vastberadenheid door uit te roepen: “Ik ga hier mijn hart en ziel in storten. We moeten allemaal samenwerken om ervoor te zorgen dat dit bedrijf hier wortel schiet”.

Deze emotionele aankondiging inspireert Epson tot op de dag van vandaag. Later zou Shoji Hattori, die sindsdien voorzitter is geworden, Yamazaki omschrijven als een man van integriteit en inzet. De instelling van Yamazaki is nog steeds van grote invloed op de bedrijfscultuur van Epson.

Hoofdstuk 2

Bij Seiko Epson zetten we ons in om bij te dragen aan het milieu tijdens het vervaardigen van onze producten
Dat is onze belofte aan Suwa.

We zijn voortgekomen uit een land omgeven door de pracht van de natuur, met een meer dat zich voor ons uitstrekt. Zelfs degenen onder ons die alleen deze plek kenden, begrepen instinctief de schoonheid van de omgeving. De oprichter van het bedrijf, Hisao Yamazaki, beloofde om het Suwa-meer nooit te vervuilen en zijn schoonheid te behouden. De natuur is, ondanks haar grootsheid, delicaat en kwetsbaar en ongeacht de kwaliteit van onze creaties neemt onze waarde af als we de natuur vernietigen.

We zijn geboren in harmonie met onze gemeenschap en de natuur. Het Suwa-meer ontstond miljoenen jaren geleden door tektonische activiteit. Natuurlijk heeft Suwa een verleden en een heden. Yamazaki deed zijn belofte aan het Suwa-meer in ruil voor de mogelijkheid om in het gebied te produceren. Als gevolg daarvan leeft zijn visie al generaties lang voort en stond aan de wieg van onze bedrijfswaarden. Zonder de natuur zou ons bedrijf niet bestaan.

Als we om ons heen kijken, zien we statige bomen die hoog in de lucht reiken. Luister aandachtig en je hoort het leven overal. Het Suwa-meer schittert tot op de dag van vandaag. De rijkdom van de natuur op de juiste plek en op het juiste moment. Ons vakmanschap heeft alle uithoeken van de aarde bereikt en we blijven creëren terwijl we de complexe wereldwijde problemen aanpakken.

Productie in harmonie met de natuur.

Vanaf onze oprichting was het onze missie om bij te dragen aan ons milieu en te produceren in harmonie met de natuur.

“We mogen het Suwa-meer nooit vervuilen.” Dit zijn de woorden van onze oprichter, Hisao Yamazaki. Om ons bedrijf aan deze oevers te ontwikkelen, omringd door de natuur, hebben we een harmonieuze relatie met de lokale gemeenschap opgebouwd en gewerkt aan het behoud van het milieu. Dit was onze missie vanaf het begin.

We reinigen ons afvalwater om het Suwa-meer te beschermen, en in de jaren 70 hebben we interne, vrijwillige milieustandaarden opgesteld die strenger waren dan de wettelijke en regelgevende grenswaarden om vervuiling te voorkomen.

Voor fabrikanten heeft het creëren en leveren van nieuwe producten vaak een negatieve invloed op het milieu. Het in evenwicht brengen van milieubehoud met bedrijfsactiviteiten heeft bij Seiko Epson echter altijd centraal gestaan. Het is een cultuur die van generatie op generatie intact is gebleven naarmate onze wereldwijde activiteiten zich ontwikkelden en uitbreidden.

Technologie en informatie hebben weinig waarde zonder menselijkheid en creativiteit.

In de jaren 80, toen de wereld zich bewust begon te raken van de risico's voor de ozonlaag, was Seiko Epson het eerste bedrijf ter wereld dat beloofde CFK-vrij te worden. Tsuneya Nakamura, een voormalige CEO, verklaarde: “We kunnen niets gebruiken waarvan we weten dat het het milieu schaadt. Technologie en informatie hebben op zichzelf geen waarde, maar worden alleen bruikbaar en waardevol door de menselijkheid en creativiteit van de mensen die ze gebruiken.” In 1992 realiseerde het bedrijf een volledige eliminatie van gespecificeerde cfk’s in Japan, en het jaar daarop realiseerden we dit wereldwijd.

Nakamura zei: “Bij gebrek aan een effectief alternatief zetten we onze cfk-vrije activiteiten voort zonder duidelijke vooruitzichten voor succes en zonder grenzen aan wat mogelijk was. We ontvingen de Stratospheric Ozone Protection Award van het Amerikaanse Environmental Protection Agency, die ik in Washington namens al onze werknemers mocht accepteren. Dat was een onvergetelijke ervaring.”

Tachtig jaar na onze oprichting blijven onze overtuigingen en waarden onwankelbaar. In 2016 lanceerden we de PaperLab A-8000, een papierproductiesysteem voor kantoren dat vertrouwelijke papieren documenten vernietigt en het papier in een droog proces recycleert, waardoor een kostbare hulpbron, namelijk water, wordt bespaard.

We hebben duurzaamheid opgenomen in onze langetermijnvisie. Onze Milieuvisie 2050 stelt dat we koolstofnegatief en vrij van ondergrondse hulpbronnen zullen worden – een ambitieus doel dat we vast van plan zijn te bereiken.

Welke sociale problemen kunnen we oplossen met onze technologie?

Als klein bedrijf, voortgekomen uit een natuurrijk gebied, dat is gegroeid door samen te werken met de lokale gemeenschap, streven we onophoudelijk naar het oplossen van sociale problemen.
De ideeën die al sinds de oprichting aan de basis staan van ons bedrijf, blijven onwankelbaar binnen onze huidige managementfilosofie, die we verwoorden als “De aarde is onze vriend”.

Hoofdstuk 3

We hebben de wereld voorzien van nauwkeurige tijdsaanduiding.

Ons belangrijkste project begon in 1959. Project 59A zou de tijdmeetkunde herdefiniëren, van mechanische horloges tot nieuwe technologieën. Het doel: de volgende generatie zeer nauwkeurige horloges creëren om sportwedstrijden te veranderen. Dit zou leiden tot 's werelds eerste kwartshorloge en ook tot onze compacte, efficiënte en precisietechnologieën. Een mentaliteit die we vandaag de dag nog steeds koesteren.

Het begon allemaal met een droom om de wereld te veranderen. We deden mee aan de internationale horlogewedstrijd in Zwitserland, het toppunt van mechanische horlogemakerij. Onze eerste poging in de polshorlogedivisie was een mislukking, maar dat stimuleerde ons om door te gaan. Later slaagden we er in, dankzij de onvermoeibare inspanning van onze werknemers, om nauwkeurigere uurwerken te produceren en wonnen we enkele belangrijke mondiale prijzen.

Voor ons gaat het echter niet om prijzen. Het gaat om het bieden van nauwkeurige tijdsaanduiding aan mensen over de hele wereld. Daarom hebben we onze kwartstechnologie, het resultaat van onze zoektocht naar compacte, efficiënte en precisietechnologieën, wereldwijd beschikbaar gemaakt. Vandaag de dag bestrijkt deze gepatenteerde technologie de hele wereld en geeft iedereen een nauwkeurigere tijdsaanduiding. Wij geloven dat de tijd aan niemand toebehoort; we hebben er allemaal recht op. Er zijn sindsdien vele jaren verstreken, maar onze zoektocht naar compacte, efficiënte en nauwkeurige technologie duurt voort.

Uitgebreide horlogemakerij. De uitdaging om de beste te worden vereist nauwkeurigheid. Het antwoord op deze uitdaging was efficiënte, compacte en precisietechnologieën.

De gedachte achter efficiënte, compact en precisietechnologieën.

Het is altijd de mentaliteit van ons bedrijf geweest om producten te creëren en te produceren met technologie die energie, tijd, inspanning en ruimte bespaart.

Horloges in het midden van de 20e eeuw vereisten meer stroom en waren groter en minder nauwkeurig dan de horloges van vandaag. Het doel was om ze kleiner, nauwkeuriger en efficiënter te maken.

Als gevolg daarvan bieden Seiko-horloges gemak en maken ze het leven kleurrijker. De medewerkers van Epson streven ernaar om efficiënte, compacte en nauwkeurige technologieën onder de knie te krijgen en deze kwaliteiten naar producten en de wereld te brengen.

Na 1945 begonnen Daiwa Kogyo en de Suwa-fabriek van Daini Seikosha, die in 1959 opging in Suwa Seikosha, met de productie van polshorloges op grote schaal. In 1959 ontwikkelde het bedrijf met de hulp van enkele uitstekende ingenieurs het eerste origineel ontworpen polshorloge van Japan, de Marvel. De Japanners beschouwden de Marvel als een geweldige prestatie vanwege de nauwkeurigheid en kwaliteit, en het horloge bezette de eerste vijf plaatsen op het Quality Comparison Testing Board voor de beoordeling van binnenlandse uurwerken door het Japanse Ministerie van Internationale Handel en Industrie.

In 1958 bezette het bedrijf de eerste negen plaatsen op het Quality Comparison Testing Board voor de beoordeling van internationale uurwerken. Seiko Epson, nooit tevreden met de status-quo, streefde er echter naar om wereldmarktleider te worden.

Project 59A en de geboorte van het eerste kwarts polshorloge ter wereld.

Dit markeerde het begin van efficiënte, compacte en precisietechnologieën. Project 59A (de interne aanduiding) zou de horlogemakerij veranderen.

De naam verwijst naar het jaar 1959 en “A” duidt op het belang van het project. Het begon met drie voorstellen: een elektronisch stemvorkhorloge, een gebied waar een ander bedrijf al de leiding had, een horloge met een elektrisch balanswiel en een kwartstimer, die destijds ongeveer zo groot was als een kluisje.

De eerste twee voorstellen hadden kritieke zwakke punten, dus men besloot zich te richten op de kwartstimer. Het was een beslissing die de loop van de tijdmeetkunde zou veranderen. De eerste kwartshorloges die we ontwikkelden waren nog steeds zo groot als tafelklokken, maar het bedrijf begon uurwerken aan te melden voor de Neuchâtel Chronometer Competition in Zwitserland, die het referentiepunt voor uurwerken bepaalt. Terwijl het bedrijf herhaaldelijk probeerde om de omvang te verkleinen en de nauwkeurigheid te verbeteren, begon het prijzen in de wacht te slepen in de categorieën voor scheepschronometers en printplaten, en toonde het de wereld een nieuw standaardniveau. Terwijl de technologie werd verfijnd op basis van de Observatory Chronometer Competition, wist het bedrijf de omvang en het energiegebruik verder terug te dringen door middel van praktische toepassingen zoals het Antarctische observatieteam en de Shinkansen-kogeltrein. In 1969, tien jaar na het 59A-project, introduceerde Seiko het eerste kwartshorloge ter wereld: de Seiko Quartz Astron 35SQ.

Productieautomatisering en -uitbreiding, resulterend in massaproductie op wereldwijde schaal.

Seiko Epson verlegde halverwege de jaren zestig de aandacht tijdelijk naar productie en stroomlijnde het design, de arbeidsverdeling (Belt-Line) en de geautomatiseerde assemblage, aangezien hoge nauwkeurigheid veel coördinatie vereist. De oorsprong van onze huidige productieoplossingen – of robotica – is een geautomatiseerde technologie. In 1983 begon het bedrijf met de externe verkoop van precisie-assemblagerobots en tegen 2009 was het werk aanzienlijk toegenomen. Later kwamen de compacte 6-assige robots, die optimale prestaties bieden voor het nauwkeurig monteren van kleine onderdelen.

Met de voortschrijdende automatisering in de horlogeproductie groeide Seiko Epson uit tot wereldmarktleider in de productie van polshorloges.

Technologie bestaat om iedereen van dienst te zijn, niet slechts een select gezelschap

Het bedrijf bleef niet alleen kwartshorlogetechnologie ontwikkelen, maar streefde ook vooruitgang in de nauwkeurigheid van mechanische horloges na. Zo wist het enkele grote namen in de Neuchâtel Chronometer Competition te evenaren. In 1964 meldde Seiko zijn eerste mechanische horloge aan voor de wedstrijd, wat resulteerde in een teleurstellende 144e plaats.

Dat slechte resultaat zette het bedrijf echter aan tot verbetering, en in 1968 veroverde Seiko de topposities in de categorie mechanische polshorloges tijdens de Geneva Observatory Chronometer Competition. Deze inspanning was een bevestiging van onze precisietechnologie. Een van de winnaars was Kyoko Nakayama, de eerste vrouw die de titel van Contemporary Master Craftsperson bekleedde en de eerste vrouw in de lange geschiedenis van de wedstrijd die meedong naar de prijs voor regulator en deze zelfs won.

Precisiewedstrijden zijn als F1-races en onderscheiden zich van commerciële producten. Om betere producten beschikbaar te maken voor meer mensen, kwamen de technologie en vaardigheden die werden gebruikt om horloges te ontwikkelen tot leven in het merk Grand Seiko.

We hebben de technologie van de Grand Seiko niet gereserveerd om compacte, efficiënte en nauwkeurige horloges te ontwikkelen voor een select gezelschap. In plaats daarvan hebben we de technologie algemeen beschikbaar gesteld, zodat iedereen kan genieten van nauwkeurige horloges van wereldklasse. Het resultaat was dat kwartshorloges, een in Japan ontwikkelde technologie, zich over de hele wereld verspreidden en de polsen van de wereldbevolking voorzagen van nauwkeurige tijdsaanduiding.

Vandaag de dag blijft Seiko Epson standvastig in de overtuiging dat technologie op zichzelf geen problemen oplost; de mentaliteit van werknemers doet dat wel.

Compacte, efficiënte en precisietechnologieën verminderen de impact op het milieu, en deze bedrijfshouding is verbreed om vertrouwen en hoop te bieden aan zowel werknemers als gemeenschappen over de hele wereld.

Hoofdstuk 4

Als het niet bestaat, dan maken we het.
Japan was in rep en roer. We wisten de tijd van de overwinning aan te duiden.

Het prestigieuze internationale sportevenement van 1964 vervulde het land met opwinding. Atleten van over de hele wereld hadden hun leven aan deze dag gewijd. Uren, minuten en seconden bepalen winnaars en verliezers. Wij zijn de hoeders van de tijd. En we lieten het de wereld weten met de slogan: “Een stap verder dan eerdere tijdregistratieapparatuur.”
De wereld juichte deze nieuwe nauwkeurigheid en snelheid toe; een nieuw tijdperk in tijdregistratie voor de Spelen ging van start. En dit succes zou leiden tot printinnovaties die de wereld zouden veranderen, waaronder de eerste compacte, lichtgewicht digitale printer en het kwartshorloge

We ontwikkelden de compacte, efficiënte en precisietechnologieën die nodig waren om kwartshorlogecomponenten te produceren die de wereld nog nooit had gezien. Iets vanaf nul creëren is nooit eenvoudig.

Van nul naar één. Van één naar twee. De afstand is hetzelfde, maar het verschil is enorm. Er zijn mensen die zeggen dat Suwa en het land rond het meer voortkwamen uit inpoldering in de Edo-periode. De mensheid speelde ook een rol bij de creatie van dit land. We creëren dat wat nog niet is gecreëerd. Deze mentaliteit is de drijvende kracht achter de productie bij Epson.

Als het niet bestaat, dan maken we het.
Deze sfeer van creativiteit en uitdaging staat aan de wieg van vele wereldprimeurs.

Van horloges tot printers: De minder bekende geschiedenis van Seiko Epson.

Nu, in 2022, kennen velen Seiko Epson – of gewoon Epson – vanwege zijn printers en projectoren.

Seiko Epson heeft zijn wortels in de horlogemakerij, maar weinig mensen kennen de drijfveren achter de bedrijfsuitbreiding van Epson. Het internationale sportevenement in 1964, met Seiko als officiële tijdwaarnemer, was een keerpunt voor het bedrijf.

Snel en nauwkeurig raceresultaten meten en vastleggen

Wetenschap was het thema van dit evenement, en Seiko, met de slogan “Een stap voor op de conventionele tijdregistratie”, werd geselecteerd als de officiële tijdwaarnemer. Epson, onderdeel van de Seiko Group en toen Suwa Seikosha genaamd, speelde een rol in de Spelen. Het bedrijf had een kristallen chronometer ontwikkeld op basis van kwartshorlogetechnologie uit het 59A-project. Het bedrijf ontwikkelde – en vermarkte kortstondig – ook een afdruktimer. Deze digitale stopklok van het kwartsoscillatortype bood elektronische tijdregistratie, een digitaal display en een printoptie.

Deze innovaties maakten de weg vrij voor ongekende snelheid en nauwkeurigheid, en de tijdregistratie van het bedrijf floreerde. De woorden “voor het eerst klaagde niemand over de tijdwaarneming” spraken boekdelen.

Dit succes werd opgevolgd door 's werelds eerste compacte, lichtgewicht digitale printer, de EP-101 (1968). Het jaar daarop werd het eerste kwartshorloge ter wereld, de Seiko Quartz Astron 35SQ, gelanceerd.

Ontwikkeling van de EP-101

In de jaren na het sportevenement van 1964 veranderde het bedrijf in een veelomvattende fabrikant die in zijn eigen marketing, verkoop en service voorzag. In de late jaren zestig, toen elektronische bureaucalculators voor het eerst op de markt kwamen, richtte het bedrijf zich op kleine printers die potentiële toepassingen in rekenmachines hadden. Het resultaat was de commercialisering van de EP-101 in 1968.

De EP-101 luidde een nieuw tijdperk van digitaal printen in. De printer was licht en klein genoeg om in de palm van een hand te passen. Bovendien gebruikte hij maar 1/20e van de stroom van conventionele printers. Epson ontwikkelde de printer in de geest van “als het niet bestaat, dan maken we het”. Dit concept op het gebied van informatieapparatuur werd een kans om de compacte, efficiënte en precisietechnologieën van het bedrijf uit te oefenen die werden gecultiveerd door horlogeproductie. De EP-101 overtrof de verwachtingen; in totaal werden 1,44 miljoen eenheden verkocht.

De ontwikkeling van de EP-101, een afdruktimer die werd gebruikt om snel en nauwkeurig de tijd op te nemen tijdens internationale sportevenementen, leidde tot wat vandaag de dag de kernactiviteit van het bedrijf is: printoplossingen.

Nooit tevreden met de status quo. De hoogste standaarden van vakmanschap.

De uitdaging om een kwartshorloge te ontwikkelen ging door. Het doel was om een kwartsuurwerk te verkleinen tot de grootte van een polshorloge en zo ruimte en kracht te besparen. Om dit doel te bereiken, moest het bedrijf talloze hindernissen overwinnen. Om precies te zijn: het moest een kristaloscillator, elektronische circuits en motor produceren in formaten die nog niet bestonden. Uiteindelijk maakte Epson ze intern, omdat de aanschaf via externe bronnen nieuwe problemen met zich mee zou brengen.

In 1969 introduceerde het bedrijf 's werelds eerste kwartshorloge: de Seiko Quartz Astron. Dit leidde tot een nieuw tijdperk van tijdregistratie en vele andere prestaties en onderscheidingen ter erkenning van de bijdragen van het bedrijf aan de technologische ontwikkeling van de wereld, waaronder een prestigieuze IEEE Milestone Award (2004) en Heritage of Future Technology (2018 en 2019). Een van de prestaties was het eerste digitale lcd-kwartshorloge met een zescijferige display, gelanceerd in 1978.

Van de afdruktimer en de EP-101 tot de commercialisering van het kwartshorloge: alle producten staan voor innovatie. Als iets niet bestaat, maken we het zelf. Deze geest van creativiteit en uitdaging is nooit verslapt en bestaat tot op de dag van vandaag.

Hoofdstuk 5

De geest van creativiteit en uitdaging leeft voort.
Altijd, en voor altijd, bij jou.

De eerste digitale printer, de EP-101, leverde nieuwe waarde aan de wereld.
Onze naam, Epson, weerspiegelt onze wens om printers te maken die in de voetsporen van de EP-101 treden. Kinderen van de EP of “EP SONs”. Sindsdien hebben we talloze van deze kinderen ter wereld gebracht, en niet alleen in Japan.

We legden de basis voor de hedendaagse gewoonte om thuis foto’s te printen en kantoorpresentaties te geven op een groot scherm. Achter elke top schuilt echter meer. Aspiraties moeten niet door anderen worden bepaald. De beslissing is aan ons.

We moeten ongeacht het tijdperk een weg vooruit banen. Thuis, op kantoor, in de handel en in de industrie: we moeten overal de uitdaging aangaan om grondstofkringlopen te sluiten en nieuwe waarde toe te voegen aan wat al is gebruikt. We gebruiken wat we nodig hebben, wanneer we het nodig hebben, en alleen de benodigde hoeveelheid.
We zijn voortgekomen uit Suwa, Nagano. Zoals onze voorgangers de weg vrijmaakten voor een nieuwe wereld, zullen ook wij een weg banen naar de toekomst en daarbij duurzaamheid realiseren en gemeenschappen verrijken.

Epson streeft
ernaar om maatschappelijke problemen over de hele wereld op te lossen.

Oplossingen op wereldwijde schaal om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

De visie van Epson is om nieuwe technologieën te gebruiken om wereldwijde problemen op te lossen en dromen waar te maken.

In 1975 richtten we het merk Epson op met de ambitie om nieuwe printers en andere informatieapparatuur te ontwikkelen en de mondiale markt te betreden. De merknaam weerspiegelt onze wens om talloze producten en diensten te blijven creëren, oftewel de “zonen” van de EP op verschillende gebieden, net zoals de succesvolle digitale printer EP-101 onze klanten nieuwe waarde bood.

Datzelfde jaar richtten we onze eerste buitenlandse verkoopkantoor op: Epson America, Inc. Vandaag de dag beschikt Epson over een wereldwijd verkoopnetwerk en levert het producten aan mensen over de hele wereld.

De printinnovatie begon met de EP-101 en leidde tot de Epson Stylus Color, de eerste kleuren-inkjetprinter ter wereld. Met een resolutie van 720 dpi stond dit product aan de basis van de hedendaagse gewoonte om thuis kleurenprints en foto’s af te drukken. In 1989 lanceerden we de VPJ-700 LCD-projector en sindsdien hebben we een presentatiecultuur met grote schermen gecreëerd en gestimuleerd waarbij projectoren worden gebruikt. Vandaag de dag gaat de expertise van Epson verder dan printen en projectie. Onze innovaties hebben een revolutie teweeggebracht in de productie. Onze sensortechnologie verbetert levens. Ons onderzoek leidt tot oplossingen voor milieukwesties. Epson levert nieuwe waarde aan de wereld.

Printinnovaties

Epson begon in 1978 met de ontwikkeling van een van zijn kernactiviteiten, inkjetprinters, met behulp van piëzotechnologie voor printkoppen, de belangrijkste technologie in de inkjetprinters van Epson. De methode gebruikt geen warmte om inkt te ejecteren, dus de printkoppen zijn duurzamer en leveren langer superieure prestaties. De vooruitgang in piëzotechnologie leidde tot PrecisionCore-printkoptechnologie, die een verbluffende beeldkwaliteit levert bij aanzienlijk hogere snelheden en tegelijkertijd weinig stroom verbruikt. Deze kerntechnologie maakt een breed scala aan toepassingen mogelijk in thuis-, kantoor-, industriële en commerciële omgevingen.

Onze technologie

Piëzomethode aan het begin van printinnovatie
De voortdurende evolutie in technologie en maatschappelijke bijdrage

De piëzomethode lanceert een revolutie in printinnovatie.
De voortdurende evolutie in technologie en maatschappelijke bijdrage

De bedrijfseigen Micro Piezo-inkjettechnologie van Epson

De Micro Piezo-printkoppen van Epson vormen de kern van alle inkjetprinters van Epson. Deze unieke technologie is de drijvende kracht geweest achter de groei van de printoplossingen van Epson.

Inkjetprinten wordt gerealiseerd door ultrafijne inktdruppels rechtstreeks op media zoals papier uit te werpen. Oorspronkelijk was thermisch inkjetprinten de meest gebruikte inkjetprinttechnologie. Hierbij wordt warmte gebruikt om inktdruppels uit te werpen. Epson koos er echter voor om zich te richten op piëzo-elektrische technologie en is sindsdien de technologie blijven innoveren.

Piëzo-elektrische printkoppen werpen inkt mechanisch uit in plaats van het te verwarmen. Piëzo-elektrische elementen die van vorm veranderen als er spanning op staat, zorgen voor de mechanische kracht. Omdat ze de inkt niet verwarmen, zijn piëzo-elektrische systemen compatibel met een veel grotere verscheidenheid aan inkten en veel duurzamer dan thermische systemen. Piëzo-elektrische printkoppen coördineren nauwkeurig de afgifte van inktdruppels voor een uitstekende beeldkwaliteit en hoge snelheden.

De eerste inkjetprinter van Epson, de IP-130K (buiten Japan bekend als de SQ-2000), werd in 1984 gelanceerd. Het was een piëzo-elektrisch systeem en werd goed ontvangen voor zakelijk gebruik. De inspanningen van Epson om de piëzo-elektrische printkoppen te verbeteren, leidden tot de ontwikkeling van bedrijfseigen Micro Piezo-technologie.

Het ontwikkelingspad was bijzonder steil en moeilijk, maar het R&D-team van Epson slaagde erin de vele uitdagingen en obstakels te overwinnen.

Het eerste duidelijke pad naar de totstandkoming van Micro Piezo-technologie

Rond 1980 groeide de printtak van Epson snel. De aanjagers van de groei waren de TP-80, de eerste matrixprinter van het bedrijf (1979) en de MX-80, een printer voor PC’s (1980).

Het marktlandschap veranderde echter abrupt toen een concurrent in 1984 een laserprinter uitbracht. Dot-matrixprinters konden de kwaliteit en snelheid van deze laserprinters simpelweg niet evenaren. Epson herkende onmiddellijk de bedreiging voor het bedrijf en reageerde met een besef van urgentie.

Binnen een paar jaar zou Epson op een toevallige aanwijzing stuiten waarmee het de bedreiging zou overwinnen. De aanwijzing had te maken met piëzo-elektrische technologie. In 1989 stelde een Europees bedrijf voor om piëzo-elementen als aandrijving te gebruiken voor de printkoppen in dot-matrixprinters. Dit bracht een lid van het ontwikkelingsteam van Epson op het idee om piëzo-elektrische elementen toe te passen op piëzo-elektrische printers in plaats van op dot-matrixprinters. Dit was de eerste belangrijke stap in de richting van de ontwikkeling van de Micro Piezo-technologie van Epson.

Epson had tot dan toe moeite gehad met de hoge aandrijfspanning en kleine veranderingen in de vorm van piëzo-elektrische elementen. Maar nu realiseerde Epson zich dat deze problemen konden worden opgelost door meerlaagse piëzo-elektrische elementen te gebruiken, die bij lagere spanningen grotere veranderingen in vorm ondergaan. Met deze ontdekking wist Epson technologie te ontwikkelen die kon concurreren met laser- en thermische inkjetprinters.

Steeds evoluerende Micro Piezo-printkoppen en hun bijdrage aan de samenleving

Voor de ontwikkeling van Micro Piezo-technologie moesten grote technische uitdagingen worden overwonnen. Ten eerste zijn de piëzo-elektrische elementen gemaakt van keramiek. De conventionele manier om de elementen te produceren was om de keramiek als een baksteen te bakken, het in plakjes te snijden en het vervolgens tot de gewenste dikte te polijsten. Keramiek wordt tijdens het bakken echter zeer broos en de piëzo-elektrische elementen zouden barsten of breken wanneer ze tot onder een bepaalde dikte werden gepolijst.

Om dit technische probleem te overwinnen, kwam het ontwikkelingsteam op het idee om piëzo-elektrische elementen te creëren door vele dunne lagen van ongeveer 20 micrometer als een keramische condensator te stapelen en ze in de juiste vormen te snijden om een aandrijving te maken. Zo werd een piëzo in dunne vorm gerealiseerd door de meerlaagse structuur te creëren voordat de piëzo-elektrische elementen in stroken werden gebakken en gestapeld. Deze methode was een doorbraak in piëzo-elektrische technologie.

Zo ontwikkelde Epson na een lang proces van vallen en opstaan uiteindelijk de Micro Piezo-printkoppen die de weg vrijmaakten voor dunnere piëzo-elektrische elementen en kleinere printkoppen.

De ontwikkeling van de Micro Piezo-printkop begon in 1990 en tegen het einde van 1992 was massaproductie een feit. In 1993 werd de Epson Stylus 800 monochrome inkjetprinter het eerste product dat werd uitgerust met de Micro Piezo-printkop. Micro Piezo-technologie bleef zich ontwikkelen. De volgende generatie printkoppen werden ML Chips genoemd (meerlaags keramiek met hypergeïntegreerde piëzosegmenten). Hun piëzo-elektrische elementen waren minder gevoelig voor schade, waardoor de printkoppen gemakkelijker in grote aantallen konden worden geproduceerd. Ze werden opgevolgd door TFP-printkoppen (dunne piëzofilm), die over de dunst mogelijke piëzo-elektrische elementen beschikten, en ten slotte door Precision Core-printkoppen, die de sleutel vormden tot hogere snelheid en beeldkwaliteit. Micro Piezo-printkoppen leveren niet alleen uitstekende prestaties, precisie, snelheid en beeldkwaliteit, maar werken ook op een laag vermogen, waardoor ze beter zijn voor het milieu. Dankzij deze eigenschappen konden Micro Piezo-printkoppen snel worden uitgebreid naar de commerciële, industriële en kantoorsegmenten.

Epson Micro Piezo-printkoppen hebben het potentieel om nog verder te evolueren en aan een nog breder scala aan behoeften te voldoen. Compactere printkoppen met een hogere dichtheid maken een hogere beeldkwaliteit mogelijk tegen lagere kosten. Printkoppen met meer nozzles kunnen nog sneller afdrukken. Dankzij dergelijke verbeteringen kan Epson betrouwbaardere commerciële en industriële inkjetprinters blijven leveren.

Epson zal in de toekomst onophoudelijk blijven innoveren en de Micro Piezo-technologie verder ontwikkelen.

Projectie-innovaties

Met de door ons ontwikkelde microdisplaytechnologie hebben we de wereld een innovatie gegeven die onmisbaar is voor het reproduceren van afbeeldingen met ware en levendige kleuren. Deze tak van ons bedrijf raakte echter in de problemen en dreigde op een gegeven moment zelfs te mislukken. Marktonderzoek hielp ons om door deze moeilijke wateren te navigeren. We bezochten klanten over de hele wereld op zoek naar problemen binnen hun vakgebied en vonden nieuwe manieren om deze problemen op te lossen door middel van innovatie.

We ontwikkelden projectoren die grote beelden leveren met zowel hoge kwaliteit als hoge definitie en die vanuit elke hoek gemakkelijk te zien zijn. Tegenwoordig worden onze projectoren gebruikt in kantoren, huizen, onderwijsinstellingen en zelfs in digitale kunst door middel van projectiemapping, tot het plezier en de verrassing van talloze mensen.

Onze technologie

Doorbraak na niet-aflatend marktonderzoek en gestage inspanningen: >br>Een terugblik op de geschiedenis van visuele innovatie

Doorbraak na niet-aflatend marktonderzoek en gestage inspanningen:
Een terugblik op de geschiedenis van visuele innovatie

De wereld verbinden met microdisplaytechnologie

Microdisplaytechnologie vormt de kern van de LCD-projectoren en andere visuele communicatieproducten van Seiko Epson. Het combineert de bedrijfseigen HTPS-paneeltechnologie (hoge temperatuur polysilicium TFT vloeibaar kristal) van Epson met verschillende optische en ontwerptechnologieën.

Vóór LCD-projectoren waren projectoren groot en zwaar, niet draagbaar en moest de kamer verduisterd worden vanwege hun lage helderheid. De 3LCD-projectoren van Epson, de eerste projectoren ter wereld die gebruik maken van drie HTPS-panelen, worden echter gekenmerkt door hun helderheid en vriendelijkheid voor de ogen. Ze hebben niet alleen bijgedragen aan de presentatiecultuur met grote schermen, maar worden ook gebruikt in onderwijsomgevingen en thuistheaters. Zo hebben we in de 20 jaar van 2001 tot 2021 het grootste aandeel in de markt voor projectoren van 500+ lumen behouden.

De microdisplaytechnologie van Epson is ontstaan uit de Seiko Quartz LC V.F.A. 06LC, het eerste digitale horloge ter wereld met een zescijferig LCD-display, dat in 1973 werd geïntroduceerd. Het product staat hoog aangeschreven om zijn display met een laag stroomverbruik en hoge zichtbaarheid. Epson lanceerde vervolgens een bedrijfstak voor vloeibaar kristal voor andere toepassingen dan polshorloges. Deze ontwikkelde zich uiteindelijk tot de huidige bedrijfstak voor projectoren.

In de projectorbranche verliep aanvankelijk echter niet alles van een leien dakje.

Ontwikkeling van de VPJ-700, een compacte full-color LCD-videoprojector

In 1988 werd Seiko Epson het eerste bedrijf ter wereld dat LCD-technologie in gebruik nam in een projector. In 1989 lanceerde het de VPJ-700, een compacte full-color LCD-videoprojector.

Het verkopen van de eerste projector ter wereld was echter niet eenvoudig. Voor de lancering van de verbeterde VPJ-2000 werd het engineeringteam uitgebreid naar meer dan 20 leden, maar de verkoop steeg niet, waardoor de situatie verergerde. Op dat moment werden videocamera's en andere producten steeds populairder, maar de behoefte aan LCD-projectoren als apparaat voor het projecteren van beelden in het dagelijks leven en in het bedrijfsleven was nog beperkt.

Omdat de bedrijfscontinuïteit gevaar liep, besloot de directie om het bedrijf in te krimpen en opnieuw op te bouwen. De eerste actie die ze ondernamen was een marktonderzoek dat bestond uit klantbezoeken over de hele wereld.

De laatste kans: kansen ontdekken

Er werden vijf ingenieurs en twee verkoopvertegenwoordigers uitgekozen om de bedrijfstak voor LCD-projectoren nieuw leven in te blazen. Aangezien het oorspronkelijke team ongeveer 20 mensen telde, werd het team aanzienlijk ingekrimpt.

De leden begonnen verschillende klantenbedrijven over de hele wereld te bezoeken. Met dank aan deze gestage inspanningen wisten ze een specifieke behoefte op de markt te ontdekken.

In de VS werden PC’s op grote schaal gebruikt en waren zakelijke presentaties gemeengoed, doorgaans op een groot, op de PC aangesloten scherm.

Toen het team opmerkte dat de verbreiding van PC’s groeipotentieel voor de projectormarkt met zich meebracht, identificeerden ze niet alleen het belang van helderheid en hoge resolutie om projectie in helder verlichte kamers mogelijk te maken, maar ook een behoefte aan een klein formaat en gering gewicht voor draagbaarheid, en tot slot, aan directe verbinding met een pc. Met het doel om de helderheid te verdubbelen en tegelijkertijd de grootte en de kosten te halveren, richten ze zich opnieuw op het productontwerp en de teamstructuur.

Terwijl het ontwikkelingsteam werkte aan het vergroten van het concurrentievermogen van het product en het verlagen van de kosten, bleven het productieteam en het verkoopteam hun activiteiten uitbreiden. Ze bezochten herhaaldelijk distributeurs en presenteerden het prototype over de hele wereld. Zodra distributeurs met eigen ogen het werkelijke verschil in helderheid en resolutie konden zien, wisten ze dat ze de producten van Epson konden verkopen.

Een markt tot stand brengen: op zoek naar visuele innovatie

De ELP-3000, de eerste dataprojector ter wereld, werd in 1994 uitgebracht in een klein formaat en met een hoge resolutie. In die tijd werd Windows 95 op grote schaal gebruikt, wat mensen meer mogelijkheden gaf om zakelijke presentaties te creëren. Dit werd een van de aanjagers van de explosieve verkoop van de ELP-3000, die werd ontworpen om gegevens te projecteren vanaf een PC.

In 1995 behaalde Epson de hoogste positie op de binnenlandse projectormarkt. Het gestage werk en de contracten die het team op eigen houtje afsloot, betaalden zich uit. Het bedrijf bleef nieuwe producten introduceren en een gewoonte stimuleren om projectoren te gebruiken voor kantoorpresentaties op een groot scherm.

In 2002 betrad Epson de thuisprojectormarkt op grote schaal met de ELP-TW100, die het leven van mensen meer kleur gaf. Het bedrijf maakt ook vooruitgang op het gebied van onderwijs en helpt nu bij het creëren van een omgeving waarin elke student gelijk onderwijs kan krijgen.

Wat technologie betreft, is microdisplaytechnologie toegepast op producten zoals smart glasses, terwijl laserlichtbron-technologie is toegepast op projectoren. Naast de heldere en levendige beeldexpressie is de levensduur en het installatiegemak van het product sterk verbeterd. Door deze prestaties is het gebruik van projectiemapping voor digitale kunst en digitale signage in commerciële faciliteiten sterk gegroeid, en dankzij de beelden zijn projectoren nu voor veel mensen een bron van plezier en verrassing.

De innovaties van Epson op het gebied van visuele communicatie leveren een bijdrage aan leren, werken en leven door kerntechnologiegedreven producten te verbinden met mensen, producten, informatie en diensten, waardoor uiteindelijk de kwaliteit van leven wordt verbeterd en de grenzen van de sector worden verlegd.

Innovatie om de impact op het milieu te verminderen

Als toonaangevende producent van printers waren we op zoek naar oplossingen voor papierafval na het printen.

Onze zoektocht leidde tot het “PaperLab”. PaperLab is 's werelds eerste1 systeem voor het maken van kantoorpapier met een droog proces dat nieuw papier kan produceren van gebruikt papier met vrijwel geen water2. We hebben het systeem tentoongesteld op Eco-Products 2015, de internationale tentoonstelling op het gebied van milieu en energie, waar het een grote hit was onder het publiek.

De PaperLab is uitgerust met “Dry Fiber Technology”, een technologie die papier zonder water door impactkracht in vezels verandert. Het levert een bijdrage aan de implementatie van een kleine cyclus van papierrecycling, waarmee recycling en papiergebruik op plaatsen zoals het kantoor mogelijk wordt. Ons concept van deze cyclus is niet “recycling”. Het is “upcycling”, een manier om nieuwe waarde toe te voegen. Momenteel streven we naar de toepassing en evolutie van “Dry Fiber Technology” op andere materialen dan papier, in samenwerking met een breed scala aan co-creatiepartners.

We zullen ons blijven inspannen om nieuwe waarde te leveren aan de wereld om duurzaamheid te bereiken en gemeenschappen te verrijken.

Onze technologie

Innovaties die de toekomst verbeelden:
Dry Fiber Technology

Opmerking1: Onder alle kantoorpapierproductiesystemen met een droog proces. Bron: Onderzoek door Epson, uitgevoerd in november 2016
Opmerking2: Een kleine hoeveelheid water wordt gebruikt om vochtigheid in het systeem te behouden.

Innovaties die de toekomst verbeelden:
Dry Fiber Technology

Aandacht voor de problemen van gedrukt papier:
Twee perspectieven die leiden tot een doorbraak in de ontwikkeling

In 2010 stelde toenmalig voorzitter en vertegenwoordigend directeur Minoru Usui een vraag aan het technologieontwikkelingsteam. Hij vond dat een toonaangevende producent van printers hier iets aan zou moeten kunnen doen.

Dit bracht Kazuhiro Ichikawa, toenmalig leider van het technologieontwikkelingsteam, ertoe om overheidskantoren, bedrijfskantoren en financiële instellingen te bezoeken om te zien hoe gedrukt papier werd gebruikt en verwerkt.

Hij ontdekte dat het grootste deel van het drukwerk vertrouwelijke informatie bevatte en dat de verwerking ervan werd uitbesteed aan een externe aannemer, wat kosten met zich meebracht. Klanten waren niet tevreden met deze situatie.

Tegelijkertijd bezocht hij papierfabrieken en industriële testcentra om onderzoek uit te voeren vanuit verschillende invalshoeken, van papierproductie tot recycling. Hij kwam erachter dat er grote hoeveelheden water nodig zijn om papier te recyclen en tegelijkertijd het risico op watervervuiling te vermijden, en dat afvalwaterbehandeling duur is. Buiten Japan leerde hij dat niet alle regio's over voldoende waterbronnen beschikken, wat nog meer uitdagingen met betrekking tot papierrecycling met zich meebrengt.

We ontdekten een ontwikkelingskans die zich richtte op het sluiten van de grondstofkringloop en het beschermen van vertrouwelijke informatie.

Een nieuwe uitdaging:
papier recyclen met een vrijwel watervrij proces

Zodra de uitdaging was geïdentificeerd, richtte het technologieontwikkelingsteam zich op het bedenken van een recyclingmethode die vrijwel geen water zou gebruiken en papier van hoge kwaliteit zou opleveren.

Het was echter een zeer ambitieus doel. Toen ze het papier te fijn versnipperden, werden de papiervezels vermaald en kon er geen papier van hoge kwaliteit van worden gemaakt. Het vallen en opstaan ging door. Zelfs na meer dan 100 verschillende experimenten, waaronder het schrapen van papier met vijzels en het vermalen ervan met mengmachines, kon geen oplossing worden gevonden.

De doorbraak kwam toen Ichikawa met zijn vingers een stuk washi, traditioneel Japans papier, afscheurde en merkte dat de vezels langs de gescheurde randen los zaten en verwijderd konden worden. Hij dacht dat het misschien beter zou zijn om deze vezels te scheiden door ze los te maken en te ontwarren in plaats van door middel van snijden, wrijven of pletten.

Dit idee leidde tot de ontwikkeling van de Dry Fiber Technology van Epson, dat bestaat uit een combinatie van processen waarbij gebruikt papier wordt gedefibreerd (waardoor alle afgedrukte informatie op een pagina veilig wordt vernietigd) en nieuw papier wordt geproduceerd uit die vezels. Om na te gaan of deze technologie echt door de markt zou worden geaccepteerd, vertoonde Epson PaperLab, 's werelds eerste2 systeem voor het maken van kantoorpapier met een droog proces dat nieuw papier kan produceren van gebruikt papier met vrijwel geen water1 op Eco-Products 2015, de internationale tentoonstelling op het gebied van milieu en energie. De PaperLab was een grote hit onder het publiek.

Het creëren van mogelijkheden voor upcycling met Dry Fiber Technology

“Dry Fiber Technology” defibreert, bindt en vormt papier niet alleen voor een bepaalde toepassing, het maakt ook verwerking en behandeling mogelijk die voorheen onmogelijk waren, waardoor afval wordt verminderd en nieuwe materiaaleigenschappen worden benut.

Het PaperLab leidde tot de creatie van meer dan gerecycled papier; het creëerde ook nieuwe waarde. “Dry Fiber Technology” biedt een upcyclingoplossing in plaats van een recyclingoplossing. Het is precies het soort sociale bijdrage dat Epson altijd al wilde leveren.

Tot nu toe werd recycling vaak gezien als iets dat iets van mindere waarde teruggeeft, omdat weinig recyclingtechnologieën nieuwe waarde konden genereren. Epson hoopt echter de cultuur van upcycling te stimuleren als een manier om nieuwe waarde te creëren.

Door “Dry Fiber Technology” te gebruiken om waarde te geven aan wat vroeger als afval werd afgevoerd, kunnen we de impact van productie op het milieu verminderen.

Wat kunnen we voor de toekomst doen?
Duurzaamheid realiseren en gemeenschappen verrijken

Epson werkt momenteel samen met gelijkgestemde partners aan de ontwikkeling van upcyclingtoepassingen van “Dry Fiber Technology” voor diverse materialen naast papier. We werken ook aan manieren om “Dry Fiber Technology” te gebruiken om nieuwe materialen te produceren ter vervanging van op aardolie gebaseerde materialen zoals kunststoffen. Epson zal technologieën, producten en oplossingen blijven ontwikkelen die duurzaam zijn en gemeenschappen verrijken.

Opmerking1: Een kleine hoeveelheid water wordt gebruikt om vochtigheid in het systeem te behouden.
Opmerking2: Onder alle kantoorpapierproductiesystemen met een droog proces. Bron: Onderzoek door Epson, uitgevoerd in november 2016